© TT-Line

Green Ship onderweg naar Zeebrugge

Geschreven door Tibo Deprest | 14-01-2023 |

Begin volgende week mogen we in Zeebrugge de gloednieuwe RoPax "Peter Pan" verwachten. Het schip is momenteel bezig aan haar opleveringsreis vanuit de Chinese scheepswerf Jinling Shipyard en zal in Zeebrugge vracht lossen die geladen werd in Azië. Daarna zal het schip verder koers zetten richting Travemünde.


Peter Pan is het zusterschip van de in 2022 opgeleverde Nils Holgersson. Beide schepen maken deel uit van het Green Ship-concept van de Duitse rederij TT-Line. Het schip heeft een lengte van 230 meter en is 31 meter breed. De schepen zijn aangedreven met dual-drive technologie. Daardoor kunnen ze door Diesel of 100% LNG aangedreven worden. Het gewicht van één hoofdmotor bedraagt maar liefst 120 ton.


Door over te stappen op LNG verwacht TT-Line een besparing van 93% op de uitstoot van deeltjes per jaar, een vermindering van de uitstoot van zwaveloxide met 98%, een vermindering van de uitstoot van stikstof met 82% en een vermindering van de CO2-uitstoot met tot wel 22% in vergelijking met gasolie voor de scheepvaart.


Bij het ontwerp van de scheepsklasse werd rekening gehouden door onder andere luchtafdichting voor de schroefassen, verbeterde hydrodynamica en een geoptimaliseerde romp met speciaal ontworpen bulbsteven.  Aan boord zijn er ook 32 oplaadpunten te vinden voor elektrische wagens. Door deze oplaadpunten te voorzien aan boord wil TT-Line de ontwikkeling van elektrische en duurzame mobiliteit mee ondersteunen. Dankzij de oplaadpunten aan boord kan men ook de passagier met een elektrische wagen goed van dienst zijn. Op het einde van de tocht kan de vakantie alvast verder beginnen en zijn alle batterijen (van mens en wagen) weer volop opgeladen.


Het Green Ship-concept van de rederij is ontworpen om 800 passagiers en meer dan 200 vrachtwagens, trailers en containers te vervoeren. Het concept werd ontwikkeld samen met de Deense ontwerper OSK-Shiptech. De scheepsklasse zal de meest mileuvriendelijke klasse zijn in de geschiedenis van de rederij en actief op de Baltische Zee.

© TT-Line

Aan boord bieden de schepen een innovatief lichtconcept en een comfortabele sfeer dankzij het gebruik van natuurlijke kleuren. In het interieur van het schip kan je de liefde voor en de verbondenheid met de Baltische Zee terugvinden. Grote ramen aan boord bieden een fantastisch uitzicht naar buiten en de passagiers kunnen ook gebruik maken van een zonneterras van 1.200 m² om te genieten van een hapje, een drankje of het uitzicht. Binnen is er maar liefst 3.500 m² aan openbare ruimtes om van de overtocht een bijzondere ervaring te maken.


Peter Pan heeft begin december koers gezet richting Europa. Na enkele stops in Azië om provisies in te laden en te bunkeren zette het schip koers naar het Suez-Kanaal om via de Middellandse Zee en Golf van Biskaje richting Noord-Europa te komen. Ook daar heeft ze nog enkele stops gemaakt. Vanuit Zeebrugge gaat het dan verder richting Travemünde waar ze officieel in dienst zal komen van TT-Line.

Peter Pan tijdens een tussentop op het ankergebied van Singapore.

© SGshipspotter (via Shipspotting.com)