Auto Eco


Een aangename verrassing vorige week toen ik op Marinetraffic keek: de Auto Eco lag aangemeerd aan kaai 102. Iets wat je niet zo heel vaak ziet!

Het schip lag aan de terminal van Hoppe/Euroservices voor de conditionering van de LNG-tank. 

Er werden een aantal ontwerpelementen en technologieën gebruikt om het brandstofverbruik en de uitstoot te helpen verminderen en er zo voor te zo te zorgen voor veiligere en meer efficiënte operaties.


Het schip heeft een capaciteit van ongeveer 4.000 wagens, inclusief 6.000 m² voor high & heavy vracht. De lading kan verdeeld worden over 10 dekken met een maximum gewicht van 160MT.

Het werd dus meteen duidelijk dat het altijd gemakkelijk is wanneer je de camera altijd bij de hand hebt. Na mijn vroege shift besloot ik enkele foto's te maken van het schip die aangemeerd lag naast het Zeestation. De Auto Eco is niet zomaar een schip.


Met haar 181 meter lengte en 30 meter breedte is de Auto Eco de grootste dual-fuel en ook de grootste 1A super ijs klasse PCTC in de wereld. PCTC staat voor Pure Car Truck Carrier. Het schip kan varen op LNG brandstof of zware stookolie en marine gas oil. De Auto Eco kan een reis van veertien dagen voltooien met uitsluitend LNG-brandstof, inclusief de hoofdmotor en de hulpstroomopwekking.


Wist je trouwens dat de capaciteit van een autoschip vaak wordt uitgedrukt in RT, RT-43 of CEU? RT en RT-43 zijn gebaseerd op de Toyota Corona uit 1966? Dit was de eerste wagen die in massa geproduceerd werd om nadien te veschepen met autoschepen.


1RT is ongeveer 4 meter lane space die vereist is om een Toyota Corona te zetten. CEU staat dan voor Car Equivalent Unit.


Auto Eco eerder dit jaar in mei aan het Westerhoofd.

Voor het gebruik van foto's graag contact opnemen via contact@portofzeebruggefanpage.be