Pride of Bruges in warm lay-up
De Brexit gecombineerd met het Coronavirus waren de doodsteek voor de Ropax-verbinding tussen Zeebrugge en Hull.
Het nieuws sloeg in als een bom bij de volledige havengemeenschap en ver daar buiten. Voor vele mensen betekende het vertrek in Zeebrugge de start van een meestal welverdiende vakantie.
Na haar laatste commerciële afvaart vanuit Zeebrugge sprong de Pride of Bruges nog even in op de dienst tussen Rotterdam en Hull. Daar ving ze de Pride of Hull op die in het droogdok een onderhoud kreeg en ontmoette ze opnieuw haar zus, de Pride of York. Die laatste ligt als sinds april 2020 aan de kant. Eerst in Hull, daarna werd ze overgebracht naar Rotterdam.
Beide schepen kwamen eerder deze maand tevoorschijn op het internet waar ze aangeboden worden voor verkoop. Of er tot op heden interesse getoond is in beide schepen is niet bekend.
Zelf heb ik nooit de overtocht naar Hull gemaakt. Maar heb wel het geluk gehad dat ik beide schepen eens een 'vluchtig' bezoekje kon brengen toen ze in Zeebrugge lagen. Beide schepen hebben jarenlang hun steentje bijgedragen aan de 'skyline' van de Zeebrugse haven en zullen binnenkort dus de skyline verlaten.
Ondaks de huidige omstandigheden waarin onze maatschappij zich nu bevind, besloot ik toch even m'n kans te wagen om misschien nog 1x foto's te kunnen maken van de Pride of Bruges. Mocht er geen reisverbod zijn, was ik ongetwijfeld ook al eens de grens over gestoken naar Rotterdam voor de Pride of York. Hopen op beterschap dus.
Ik kreeg meteen goedkeuring om nog eens langs te gaan bij P&O (bedankt daarvoor) en kon enkele foto's nemen van de Pride of Bruges zoals me dat nog niet eerder gelukt is. Zoals het precies een ongeschreven regel is verdween de zon net op dat moment even achter het wolkendek, maar dat zorgde er niet voor dat de sfeer anders werd. Helaas was het door de huidige omstandigheden niet mogelijk om an boord te gaan. De kapitein kwam vanop veilige afstand even hallo zeggen.
Dat de Pride of Bruges momenteel in warm lay-up ligt heeft veel te maken met operationele redenen. Mocht het nodig zijn dat er een schip vervangen zou moeten worden (bijvoorbeeld de Pride of Rotterdam of Pride of Hull) kan het schip snel weer ingezet worden. Dan dient er enkel extra bemanning aan boord te komen en is het schip klaar om te vertrekken. Momenteel zit er in Zeebrugge nog bemanning van elk departement aan boord. Een schip die in cold lay-up ligt (bijvoorbeeld de European Seaway en de Pride of Burgundy van P&O Ferries) heeft niemand meer aan boord. Omdat alles dan uitgeschakeld is zou het ook langer duren om alles opnieuw op te starten en het schip klaar te maken om terug in dienst te komen. Dit is dus niet het geval met de Pride of Bruges / Pride of York.
De Pride of Bruges werd gebouwd in Yokohama, Japan. In 1985 gebeurde de kiellegging en het ship kwam in dienst in 1986 onder de naam Norsun voor North Sea Ferries. De eerste reis vond plaats in mei 1987. Op de route Rotterdam - Hull verving ze samen met de Norsea de Norstar en Norland die op hun beurt naar de route Zeebrugge - Hull kwamen.
In 2002 werden de Norsun en de Norsea overgebracht naar Zeebrugge omdat in Rotterdam de Pride of Rotterdam en Pride of Hull op het toneel verschenen. Ze vervingen dus opnieuw de Norstar en Norland. In 2003 werd de Norsun de Pride of Bruges genaamd en de Norsea werd de
Pride of York.
In 2016 werd aangekondigd dat beide schepen een make-over zouden krijgen om zo hun levensduur nog wat te verlengen Na een grondige make-over in 2017 op een scheepswerf in Polen kwamen beide schepen zo goed als nieuw in de haven van Zeebrugge aan.
Door de Coronacrisis werden beide schepen in 2020 even aan de kant gelegd en werd de route overgenomen door een freight-only schip. In augustus 2020 werd de Pride of Bruges opnieuw ingeschakeld naar Hull. De mededeling dat de route naar Hull gesloten zou worden kwam er in oktober 2020. De laatste commerciële afvaart vanuit Zeebrugge vond plaats op 29 december.
Voor het gebruik van foto's graag contact opnemen via contact@portofzeebruggefanpage.be